Halaman

Selasa, 8 Mei 2012

~LESSON PLAN 1~


Bidang                          : Nombor dan Operasi
Tajuk                             : Nombor Bulat Hingga 1000
Standard Kandungan : Murid dibimbing untuk :
1.1  Menamakan dan menentukan nilai  
nombor
Standard Pembelajaran: Murid berupaya untuk :
a)    Menamakan nilai nombor hingga 1000
b)    Membaca sebarang nombor yang diberi dalam perkataan.
c)    Menyebut seseorang nombor yang diberi dalam bentuk angka.
d)    Menyesuaikan angka dengan namanya dalam perkataan
Masa                                  : 60 minit






FASA


CADANGAN AKTIVITI
CADANGAN KOMUNIKASI

1. Persediaan

Pemerhatian dan analisis

a. Murid diberi beberapa keping kad perkataan.

b. Guru memaparkan kad – kad dengan menggunakan perisian powerpoint.

c. Murid diminta memerhatikan kad - kad
    perkataan tadi.

Contoh :

d. Guru memaparkan angka dari o hingga 9 dengan menggunakan perisian powerpoint.



e. Murid diminta memilih tiga angka untuk membentuk nombor tiga digit di atas kad imbasan.
Contoh :

f. Murid diminta menyebut nombor – nombor
   yang telah dibina di kad imbasan.

Sebutkan perkataan – perkataan yang dipaparkan

Enam ratus
Lima ratus
Empat ratus
Lapan ratus


























Sebutkan perkataan yang dibentuk.

·         Empat ratus sepuluh
·         Lima ratus enam puluh tujuh
·         Enam ratus tujuh puluh
  
Sebutkan

2. Imaginasi

Penjanaan idea








Sintesis idea


a. Beberapa keping kad huruf dipaparkan di skrin komputer secara rawak.
  
    Contoh :


b. Setiap murid dikehendaki membentuk  kod – kod huruf tadi menjadi perkataan.

c. Beberapa keping kad nombor dipaparkan diskrin komputer secara rawak.








d. Seorang murid dipanggil secara rawak untuk menyebut nombor tiga digit.

e. Seorang lagi murid di panggil secara rawak
untuk menulis nombor yang disebut oleh
murid tadi dalam bentuk perkataan.

f. Langkah – langkah c hingga e diulangi bagi
   pembentukan nombor – nombor yang lain.


Bina perkataan yang sesuai.

3.Perkembangan

Penambahbaikan


























Menilai












a. Murid - murid di bahagikan kepada beberapa kumpulan kecil yang terdiri daripada 4 – 5 orang dalam satu kumpulan.

b. Beberapa keping kad nombor dalam lingkungan 100 – 1000 diedarkan kepada setiap kumpulan yang dipilih secara rawak.
Contoh :








c.Murid menyebut kesemua kad nombor yang dipilih    tadi.

d. Guru memaparkan kad perkataan satu demi satu mengikut nilai  kad nombor yang diperolehi tadi.

     Contoh :


e. Murid diminta menunjukkan kad nombor  dan kad perkataan tadi.

f. Murid memaparkan hasil padanan kad perkataan dan kad angka mengikut kumpulan masing-masing.

g. Guru menyemak hasil kerja murid. 






Satu kad nombor dipilih.
Tulis dan sebutkan.



















Menyesuaikan nombor dan perkataan dengan betul.

4. Tindakan

Pelaksanaan
Amalan berterusan

a. Guru mengedarkan dua lembaran kerja  kepada setiap murid.

b. Hasil kerja murid dibincangkan bersama – sama dengan guru.

Jawab semua soalan yang diberikan.

Bincang hasil jawapan dalam kumpulan masing – masing dan disemak bersama – sama dengan guru.



Pentaksiran

Berdasarkan kepada keupayaan murid, murid – murid perlu mendapat jawapan yang betul kesemuanya di dalam setiap lembaran kerja yang diberi sebelum bergerak kepada kemahiran yang seterusnya.


Nilai dan sikap

Terapkan sifat bekerjasama, berdisiplin, tolong – menolong, bertanggungjawab dan yakin diri.














Tiada ulasan:

Catat Ulasan